Met welke kosten moet ik rekening houden bij verkoop van jouw huis? Ik heb de belangrijkste uitgaven hieronder vermeld, maar let wel iedere situatie is anders, vraag dus offertes op en stem de kosten van de verkoop van je huis af met je NVM makelaar.
1. Kosten van jouw verkoopmakelaar
Deze makelaarskosten bestaan vaak uit 2 onderdelen: Courtage en opstartkosten.
a. Courtage
Courtage is de provisie of beloning die de makelaar ontvangt voor bemiddeling als hij jouw huis heeft verkocht. Bij de courtage zie je vaak 3 varianten:
1. Percentage van de uiteindelijke verkoopprijs van jouw huis
Deze variant komt het meeste voor. Wat de hoogte van deze courtage is, verschilt per makelaar, maar het ligt vaak tussen de 1,0% en 1,5% van de verkoopwaarde van je huis (incl. btw). Dit percentage kan bij een makelaar lager worden als de verwachte verkoopwaarde van je huis hoger is.
Een voorbeeld: Je hebt met je makelaar een courtage van 1,2% van de verkoopprijs incl. btw afgesproken. Je verkoopt je huis voor € 400.000,-. Dan betaal je aan makelaarscourtage € 4.800,- incl. btw.
2. Vast bedrag
Maar er zijn ook andere opties. Houd je van zekerheid kan je ook vragen voor een vast bedrag. Dit start vaak vanaf € 2.750,-. Het nadeel van deze variant is het voor de makelaar niet uitmaakt wat dan het verkoopbedrag wordt en je het gevoel hebt dat hij niet het maximale voor jou eruit haalt. Hij krijgt zijn vergoeding toch.
3. Prestatiebonus
De derde optie is een vast startbedrag met een prestatie-afhankelijke fee. Dit wordt vaak de prestatiebonus of bonuscourtage genoemd. Er zijn verschillende subvarianten. Je betaalt vaak een vast startbedrag en een afgesproken percentage over het verschil tussen de verkoopprijs en de vraagprijs van jouw woning.
Een voorbeeld: Je hebt met de makelaar de volgende afspraak gemaakt: Startbedrag van € 2.500 courtage en 15% aan bonusfee.
Je verkoopt jouw huis voor € 400.000. Je hebt afgesproken de woning met een vraagprijs van € 375.000,- in de markt te zetten. Je betaalt de makelaar dan beloning € 2.500 + 15%*(400.000-375.000)= 6.250,-
Kijk uit voor deze variant in de huidige woningmarkt waar vaak wordt overboden. De bonusfee loopt dan snel op en ben je duur uit.
b. Opstartkosten
Daarnaast berekenen veel makelaarskantoren opstartkosten. Deze opstartkosten zijn bedoeld om je woning op Funda te zetten, een verkoopbord in jouw tuin te plaatsen, kosten van een fotograaf, plattegronden, woningfilm en/of het schrijven van een advertentie en juridische check te doen. Deze liggen vaak tussen de €450,- en € 800,- incl. btw.
Een goede presentatie van jouw woning is essentieel. De eerste indruk is goud waard.
Er zijn veel verschillende presentatiemogelijkheden. Denk hierbij aan:
Wel/niet professionele foto’s, hoogte foto’s, drone foto’s, 360 foto’s, een woningfilm, plattegronden, 3d scan met matterport, visualisatie? Maar ook op Funda zijn meerdere mogelijkheden om je woning eruit te laten springen: funda basis versus funda compleet, toppositie, blikvanger en woning van de maand.
Maar betaal onnodig niet teveel en kies voor het pakket dat bij jouw woning past. Vraag de makelaar wat het slim is en wat het opstartpakket exact inhoudt.
Sommige makelaars kiezen ervoor om separaat geen opstartkosten in rekening te brengen. Dat klinkt natuurlijk goed. Maar kijk uit. Vaak zit het dan verrekend in het afgesproken bedrag voor courtage. Kijk dus naar het totaal plaatje en houdt er rekening mee dat je voor kwaliteit meer betaalt.
Check vooraf ook of de offerte in- of exclusief btw is. Dit voorkomt verrassingen achteraf.
Wil je liever tussentijds naar een andere makelaar? Houd er dan rekening mee dat je huidige makelaar toch een rekening kan sturen. Bespreek dit ook vooraf met de makelaar. Een makelaar die aangesloten is bij een branchevereniging, heeft ook een erecode. Vraag hier ook naar.
Bovenstaande tekst is gebaseerd op full service dienstverlening. Dit betekent dat de makelaar je het gehele traject begeleidt en ontzorgt van A t/m Z. Wil je besparen op de kosten of vind je het leuk zelf ook het éen en ander te doen, kan je ook aan je makelaar korting vragen omdat jezelf dingen gaat doen. Denk hierbij aan bezichtigingen, foto’s maken of onderhandelen. Kijk uit voor de valkuilen. Het onderhandelen van tegenvallen. Het onderhandelen op een rommelmarkt is echt iets anders dan op de huizenmarkt. Daarnaast heb je tegenwoordig vaak te maken met een aankoopmakelaar die alle tips en tricks kent. Ken jij die ook?
Maar wat ook belangrijk is wanneer je jouw makelaar moet betalen.
Bij de verkoop van je woning betaal je de opstartkosten nadat je de opdracht van dienstverlening van de makelaar hebt ondertekend. Hij stuurt jou hiervoor een factuur.
De courtage wordt pas bij de sleuteloverdracht aan de makelaar betaald. Jij betaalt deze courtage niet direct aan de makelaar. Dit doet de notaris. Deze kosten staan op de nota van afrekening die je van de notaris ontvangt.
2. Kosten voor het aanvragen van een energielabel van jouw huis
Sinds 2015 moeten alle huiseigenaren een energielabel hebben. Het aanvragen van een energielabel kost geld en is verplicht. Heb je bij de verkoop van je huis nog geen definitief energielabel aangevraagd? Dan kan je een boete krijgen oplopen en de makelaar mag de woning bijvoorbeeld nog niet op Funda plaatsen en dus nog niet verkopen. De kosten voor het label zijn verschillend, omdat een erkend deskundige die je aanvraag uitvoert, zelf de prijs mag bepalen. Ze bedragen tussen 250,- en € 450,-.
De kosten hangen ook vaak af van de grootte van je woning (woonoppervlak) en type woning. Vraag van te voren aan je makelaar het woonoppervlak van jouw woning.
Op de volgende websites zijn meerdere energie-adviseurs vermeld die je kunnen helpen.
Centraal register techniek:
https://platform.centraalregistertechniek.nl/Vakbedrijven/Zoeken?t=Energie-advies
Hulp nodig bij de aanvraag? Bel Corette Willemars van Willemars Wonen (076 888 50 18).
3. Kosten voor het doorhalen van je hypotheek (=royeren) van jouw huis
Als je jouw woning hebt verkocht en je hypotheek helemaal hebt afbetaald, dan ben je verplicht om de hypotheekinschrijving in het Kadaster door te laten halen. Het doorhalen van je hypotheekinschrijving moet je laten doen door een notaris. Hij maakt dan de akte van royement. Deze akte wordt aangeboden aan het Kadaster en daarmee verdwijnt de inschrijving van de hypotheek, ofwel de hypotheekakte die opgesteld was bij de aankoop van je huis.
De kosten voor het royeren van je hypotheek zijn afhankelijk van het aantal hypotheken die je hebt en van de notaris die je kiest of de koper gekozen heeft. Vaak liggen de kosten tussen de € 90,- ent € 400,-. Als verkopend makelaar zorg ik voor een clausule in de koopovereenkomst dat je niet teveel hiervoor betaalt.
4. Notariskosten voor overschrijving woning
De notaris zorgt voor de overschrijving van de woning en controleert (rechercheert) diverse gegevens. Hij maakt hiervoor onder andere bankkosten en kosten bij het kadaster. De kosten hiervoor bedragen tussen de € 10,- en € 200,- en staan vermeld op de nota van afrekening.
5. Aanvullende notariskosten
Woon je verder weg en kan je niet bij de notaris voor het onderteken van de akte van levering (transport) aanwezig zijn, kan je aan hem een volmacht geven. De notaris ondertekent dan namens jou de akte van levering.
Indien een woning uit een erfenis wordt verkocht, stem de kosten van tevoren met de notaris. Je hebt vaak ook een verklaring van erfrecht nodig die de notaris kan opstellen. Dat kan echter ook via een online notaris die veel goedkoper is. Denk aan een tarief tussen de € 150,- en € 500,-. Er kunnen bijkomende kosten zijn. Dit hangt van de situatie en jouw wensen af.
Lees meer: woning verkopen uit erfenis
Wil je meer weten? Bel Corette Willemars
06 25 116 893 of 076 888 50 18
Bij de samenstelling van dit artikel is de grootste zorg besteed aan de juistheid van de informatie. Corette Willemars dan wel WILLEMARS WONEN kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige onjuiste of ontbrekende informatie.
Bekijk hier ons complete Makelaars ABC
Aangesloten bij: